Opublikowano Agnieszka Tichoniuk
Drukuj Email

01W Muzeum i Ośrodku Kultury Białoruskiej w Hajnówce od października 2020 r. można podziwiać rzeźby białoruskiego artysty Dzmitra Dabravolskiego. Pandemiczne okoliczności sprawiły, iż instytucje kultury nie mogą swobodnie funkcjonować, należy jednak mieć nadzieję na rychłe zniesienie obostrzeń by galerie znów były dostępne zwiedzającym. Rzeźby Dzmitra z pewnością wzbogacą przestrzenie muzealne i będzie je można podziwiać i w późniejszym czasie….

 

Dzmitry Dabravolski - ur. 1954 r. we wsi Pasutichi (Пасуцічы - obwód grodzieński) na Białorusi. W 1968 r. ukończył Politechnikę w Mińsku na Białorusi. W latach 1975- 1978 studiował na Moskiewskim Uniwersytecie Sztuk, po ukończeniu którego pracował w zawodzie rzeźbiarza. W 2010 wstąpił do Białoruskiego Związków Artystów Sztuki Ludowej a w 2012 r. otrzymał tytuł Mistrza Ludowego Białorusi. W miejscowości Kryczau na Białorusi, w obwodzie mohilewskim stworzył park drewnianych rzeźb, rodzaj skansenu, gdzie można było oglądać jego rzeźby. Przeważały przedstawienia bajek ludowych m.in.: baba-jaga, Śpiąca Królewna i siedmioro krasnoludków, Niedźwiedź, i wiele innych. Od kilku lat mieszka i pracuje w Polsce. W Dźwierzutach (województwo warmińsko-mazurskie) ma swoją pracownię. Chętnie bierze udział w plenerach, jarmarkach oraz wystawach. Pracuje w drewnie, kamieniu, wykonuje również rzeźby z lodu. Uprawia również malarstwo olejne, oraz akwarele o tematyce świeckiej- głównie pejzaże, portrety.

W 2020 r. wziął udział w 2. plenerze malarsko- rzeźbiarskim „Moja Mała Ojczyzna” organizowanym przez Stowarzyszenie Kulturalne TYBEL. Prace DZMITRY DABRAVOLSKIEGO znajdują się w zbiorach prywatnych i państwowych w Polsce, Białorusi, Rosji, Niemczech, Holandii.

Dzmitry Dabravolski otrzymał solidne wykształcenie artystyczne na Białorusi. Choć pracuje również w kamieniu oraz lodzie, to najczęściej i najchętniej tworzy z drewna. Posługuje się skromnym zestawem narzędzi, piłą motorową do wstępnej obróbki i nadania kształtu, kilkoma nożami i dłutami. Rzeźby pozostawia nie pomalowane, zabezpieczone jedynie impregnatem. Są to przede wszystkim zwierzęta, świątki, ludzie przy pracy i postaci historyczne. Niekiedy spod jego dłuta wychodzą wymyślone stwory- leśne skrzaty, karły, czy syreny. Jego rzeźby są głównie wolnostojące, pełnopostaciowe, pojedyncze, niekiedy łączy je w większe grupy. Rzeźby osiągają naturalną wielkość człowieka, czy zwierzęcia, czym robią wrażenie na odbiorcach. Rzeźby Dabravolskiego cechuje zwartość, statyczność, niekiedy zachwiane proporcje, oraz redukcja detali.

Agnieszka Tichoniuk

Projekt realizowany jest w ramach dotacji „Białoruski Alfabet Sztuki” z dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji